Onderhoud bruggen en kades Den Haag gaat 170 miljoen euro kosten

10 February 2022, 11:39 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Gemeente Den Haag

De gemeente Den Haag schat dat het de komende jaren ongeveer 170 miljoen euro nodig heeft om alle kunstwerken die het zelf in beheer heeft te onderhouden. Het gaat daarbij niet om standbeelden maar met name om 62 kilometer aan kadeconstructies waarvan nog ongeveer 20 kilometer op hout is gefundeerd, honderden fiets- en voetgangersbruggen, 289 verkeersbruggen, 4 tunnels, 3 viaducten, de Utrechtsebaan, een groot gedeelte van de haven en een verscheidenheid aan specifieke objecten zoals het busplatform van Den Haag Centraal. 

"Om de veiligheid en bereikbaarheid van de stad te garanderen, werkt de gemeente hard om structureel kademuren en bruggen te vervangen", vertelt wethouder Hilbert Bredemeijer van Buitenruimte. "Naast noodzakelijk onderhoud ziet de gemeente dit ook als een kans om de kwaliteit van de ruimte buiten te verhogen voor de mensen die in Den Haag langs de grachten rijden, fietsen en wandelen. Zo blijft de stad mooier, veiliger, beter bereikbaar en daarmee aantrekkelijk voor bewoners, bedrijven en bezoekers."

De gemeente pakt de vervanging van de bruggen en kademuren planmatig aan in het Meerjarenprogramma Kunstwerken (MJPK). De totale kosten voor de periode 2022-2025 worden geschat op 170 miljoen euro. Naast veiligheid staan daarbij ook innovatie, participatie, ruimtelijke kwaliteit, duurzaamheid en ecologie centraal.

Tekst gaat door onder foto.

 

Onderhoud is nodig

De gevolgen van veroudering zijn overal merkbaar. Denk de installaties van de Hubertustunnel, waar steeds vaker ongeplande storingen optreden die steeds meer tijd vragen voor herstel, met filevorming voor automobilisten als gevolg. Hierdoor neemt de bereikbaarheid van de stad af en ontstaat er meer ongewenste uitstoot van CO2. En ook bij kademuren en bruggen is beperking van belasting, en daardoor van het gebruik, soms noodzakelijk.

Voor de komende jaren staan de volgende grote projecten op de planning: (gedeeltelijke) renovatie van de kades langs de Binckhaven-Melkwegstraat, Zwarteweg/Oranjebuitensingel, Wassenaarsweg, Trekvlietplein, brug 103 Benoordenhoutseweg-Neuhuyskade, Vleugelmuur Om en Bij, restauratie Brug 29 Weimarstraat, en betonherstel onderzijde Busplatform Den Haag Centraal. Ook de renovatie van de Trekvlietbrug, Laakbrug en Hubertustunnel en de renovatie van de installaties voor bediening op afstand van deze bruggen en tunnels worden aangepakt.

Afgerond

De werkzaamheden aan de Zuidwal, Toussaintkade, Scheveningseveer, Kleine Veenkade, Calandkade/Petroleumhaven, Valkenboskade IV en 1e Haven Scheveningen zijn inmiddels afgerond. Net als de projecten Hooigracht, Suezkade, Valkenboskade II, Willemsparkbrug en Prinsessewal. Het Groenewegje wordt binnenkort opgeleverd. De renovatie van de Utrechtsebaan is in volle gang, net als de ontkluizing van het Piet Heinplein. De renovatie van de Lijnbaan start binnenkort. Een aantal projecten is nog in voorbereiding: Binckhorstbrug, Conradkade, Zwarteweg/Boomsluiterkade, Houtzagerssingel en Noordwal/Hemsterhuisbrug.

De renovatie van bruggen en kademuren heeft een grote impact op de bereikbaarheid van de stad. Het niet tijdig vervangen en renoveren kan tot grote problemen leiden voor de bereikbaarheid van de stad.

Tekst gaat door onder foto.

Hubertustunnel

Binnen alle werkzaamheden neemt de renovatie van de Hubertustunnel een bijzondere plek in. Niet alleen is deze renovatie qua omvang en kosten een aanzienlijk project, ook is deze tunnel een belangrijke schakel in de verkeersdoorstroom in en uit de stad. Het niet tijdig of juist renoveren van met name de technische installaties kan leiden tot storingen en ongeplande afsluitingen.